Przeglądaj mapę
logoutZaloguj/Zarejestruj

Polsko-sowiecka rampa kolejowa (Wiejki)

Polsko-sowiecka rampa kolejowaNiedaleko trasy kolejowej Białystok-Zubki Białostockie, znajdziemy drugą na tym terenie rampę kolejową polsko-sowiecką.  Położona po drugiej stronie linii kolejowej w stosunku do rampy Lipnik. 

Nie sposób inaczej nazywać, skoro jedna strona rampy  miała tor o rozstawie szyn typowo europejskim (polskim), natomiast druga według norm sowieckich (rosyjskich). Obie powstały w latach "zimnej wojny", kiedy lud za żelazną kurtyną intensywnie zbroił się do "obrony"  przed atakiem "imperialistów". Najprostszy dojazd z trasy Gródek-Wiejki.

Dzisiaj to mało użyteczny, zapomniany relikt czasów jedynie słusznej "przyjaźni".

Zdjęcia

Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Ukryta w kompleksie leśnym puszczy Jałowieckiej.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Solidne szyny umacniały krawędzie.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
W okresie socjalizmu szyn brakowało. Może to robota złomiarzy? Mur pozostał.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Technika łączenia betonu z szyną taka sama jak na rampie Lipnik.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Ścianka szyny odlana w betonie. Widoczna staranność wykonania.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Wyprofilowany podjazd na rampę od strony południowej.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Po stronie zachodniej jeszcze leżą podkłady kolejowe.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Po stronie wschodniej również napotkamy podkłady kolejowe w wersji sowieckiej.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Siła sowieckiego podkładu kolejowego. Po latach leżenia rodzą młode sosny.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-sowiecka rampa kolejowa
Na brzegu rampy między granitowymi kostkami wyrosła sosenka.©fot. Jan Bogdan Boczko