Przeglądaj mapę
logoutZaloguj/Zarejestruj

Polsko-Sowiecka rampa kolejowa (Lipnik)

Polsko-Sowiecka rampa kolejowaPołożona bisko trasy krajowej Białystok- Bobrowniki. Zjeżdżając z szosy mijamy leśniczówkę i szkółkę leśną Lipnik i za chwilę dojeżdżamy do rampy. Ukryta w lesie,  o dobrze zachowanej nawierzchni z kostki granitowej i znacznej długości.

Resztki podkładów kolejowych określają, czyje były tory. Lewe od strony wjazdu-sowieckie, prawe-polskie. Pobudowana kilka lat po II wojnie światowej, wyraźnie miała służyć sprawie militarnej. 

 


Podobno dobrze utwardzona droga w środku lasu (strategicznie dobrze ukryta) miała służyć do transportu ciężkiego wojskowego sprzętu (na przykład czołgów). W czasach zimnej wojny mógłby być to ważny punkt przeładunkowy w razie potrzeby pomocy "sojuszników".

 

Zdjęcia

Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Po lewej stronie były tory sowieckie (szerokie). Po prawej polskie. Pozostała nawierzchnia rampy z kostki granitowej.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Wysokość około jednego metra. Aktualnie na polskich "torach" składowane drewno z wycinki lasu.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Krawędzie chroniły szyny przyspawane do grubych prętów zalanych w betonie. Tutaj widzimy stronę wschodnią-sowiecką rampy.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Brak szyny odsłania pręty mocujące.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Stalowy pręt z widoczną resztką spawu po zewnętrznej stronie.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Tor za rampą dla lokomotyw. Widoczne resztki podkładów kolejowych zdecydowanie dłuższych niż polskie (strona sowiecka). Początek rampy u góry zdjęcia - widoczne podwyższenie.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Tu był tor po polskiej (zachodniej) stronie rampy.©fot. Jan Bogdan Boczko
Polsko-Sowiecka rampa kolejowa
Podkłady kolejowe w miejscu dobiegu lokomotyw.©fot. Jan Bogdan Boczko