logoutZaloguj/ZarejestrujLoguj z FB
 

Google Map
Dworzec kolejowy
Opis:Dworzec kolejowyDworzec kolejowy
Współrzędne
resize
Autor informacji : Grzegorz Kossakowski
Data utworzenia informacji : 24-01-2012 13:06:25
Autor modyfikacji : Grzegorz Kossakowski
Data modyfikacji informacji : 24-01-2012 13:09:38

W 1862 wraz z uruchomieniem kolei warszawsko – petersburskie oddano do użytku piękny dworzec kolejowy I klasy oraz wybudowany przez Francuzów warsztat naprawy parowozów oraz wagonów. Nie był on co prawda tak elegancki jak wybudowany w tym samym czasie białostocki dworzec, to jednak o niebo atrakcyjniejszy od obecnego. Inwestycje te spowodowały napływ rzemieślników i robotników nie tylko z okolicznych wiosek, ale i również z odległych ziem polskich i Cesarstwa Rosyjskiego. Wokół zaczęło tętnić życie prawie miejskie. W tzw. parku został zbudowany drewniany dom naczelnika Warsztatów.
Niedługo po uruchomieniu linii kolejowej w przededniu powstania 1863 roku pracę konspiracyjną na terenie Łap i Białegostoku prowadził wybitny działacz Stronnictwa Czerwonych Bronisław Szwarce. W miejscowych zakładach kolejowych produkowano broń białą. W nocy z 22 na 23 stycznia 1863 r. stacja kolejowa w Łapach została zdobyta przez grupę kolejarzy z warsztatów oraz oddział powstańczy Władysława Cichorskiego Zameczka.
Inne akcje dywersyjne były prowadzone jeszcze kilkakrotnie, ale w lipcu 1863r do Łap weszły wojska rosyjskie dowodzone przez gen. Zachara Maniukina zakończył rozruchy. Dekret uwłaszczeniowy władz powstańczych z 1863 roku oraz carski ukaz z 1864 roku, nie wpłynęły zbytnio na relacje społeczno- własnościowe w Łapach i okolicy.
Zakłady naprawy wagonów istniały w Łapach pod nazwą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Łapach S.A. Inwestycje te miały decydujący wpływ na urbanizację Łap, którym 1 stycznia 1925 zostały nadane prawa miejskie. Dworzec wraz z Zakładem Naprawczym oraz powstałym w latach 1921- 1926 r nowoczesnym osiedlem kolejowym tworzyły z Łap jeden z ważniejszych węzłów kolejowych na trasie Warszawa- Białystok.
Niestety wraz z II wojną światową i zniszczeniami jakie pozostawiła po sobie (80% zniszczeń),  zakończył się pomyślny rozwój tego miasta. W odbudowanym dworcu kolejowym, który stoi obecnie próżno szukać elegancji carskiej budowli.
Zapowiadany remont i przebudowa dworca na miarę XXI wieku być może odmieni zniszczoną , nijaką obecną architekturę i na europejskim poziomie przyjmie przyjezdnych.

Informacje zaczerpnięto ze strony ZNTK w Łapach.

Zapraszamy do uzupełnienia opisu